Täydellinen reissu

25.01.2024, Essi Sarmala / U21 nuorten maajoukkue

Calgaryn 2023 U21 MM-kisojen joukkue.

Mennään suoraan itse kisareissuun. Lauantaiaamupäivällä tavattiin Helsinki-Vantaan lentokentällä. Oltiin valmiita lähtemään hakemaan mestaruutta Kanadasta yhdessä U18 pelaajien kanssa, jotka olivat menossa maiden yhteiseen kehitystapahtumaan Calgaryyn. Matkalla sattui kaikenlaista, esimerkiksi hajonnut lentokone Islannissa, myöhästynyt lentäjä Vancouverissa, tulliin jäänyt pelaaja... Calgaryn lentokentälle päästyämme oli vielä Kujalan matkalaukku kadonnut, ja se löytyikin vasta reissun jälkeen. Calgaryn kentällä pitkän matkustamisen jälkeen meitä oli vastassa kaksi kanadalaista koulubussia, joissa ei ollut oikeastaan minkäänlaista tavaroiden säilytystilaa, joten jouduimme istumaan bussissa laukut sylissä ja puoliksi ”niskassa”. Selvisimme kaikki onneksi perille hotellille asti hengissä, yhtä matkalaukkua lukuun ottamatta.

Kisaviikon aloitimme treeneillä ja tutustumalla jäähallin hienoihin puitteisiin! Sekä tietysti kisojen virallisella avajaisgaalalla. Siellä pääsimme tekemään tuttavuutta muiden maiden ringetteihmisten kanssa. Kisaviikolla oli ohjelmassa 4 peliä, joista kaksi harjoitusotteluita ja kaksi ratkaisevaa finaalia. Lisäksi vielä kahdet treenit ja yksi vapaapäivä.

Harjoitusotteluissa loimme meille pelipäivän rutiineja, jotta ne olisivat tuttuja tosipelien tullessa. Pelit alkoivat vasta iltasin kello 19.00, joten ennen peliä kerkesimme käydä porukalla kävelyllä tutustumassa Calgaryn lähiruokakauppoihin. Katselimme edellisiä pelejä, söimme lounasta yhdessä ja pelasimme pallorinkiä musiikin tahdissa ulkona! Fiilis viikolla oli todella rento ja hauska. Teimme paljon asioita porukalla ja nautittiin koko viikosta täysillä. Viikon ainoa vapaapäivä käytettiin shoppaillen ja lepäillen.

Kaksi ensimmäistä harjoituspeliä meni hyvin alkujännityksestä huolimatta, ja ne päättyivät meidän voittoomme. Kuitenkin vasta ensimmäisen finaalin tullessa saimme nähdä oikean Kanadan joukkueen, kun he pelasivat paljon kovempaa kuin harjoituspeleissä. Olimmekin ensimmäistä kertaa pelissä häviöllä kaksikin kertaa. Siitä huolimatta saimme päät pidettyä kylmänä koko pelin ja veimme pelin tasoihin ennen loppusummerin soittoa. Tämä tarkoitti sitä, että molemmilla joukkueilla oli yksi piste taskussa toiseen finaaliin lähdettäessä. Eli toisen pelin voittaja olisi maailmanmestari vuosimallia 2023.

Joukkueemme näkökulmasta lähtötilanne peliin oli hyvä, ja olimme tyytyväisiä siihen. Ja lähdimmekin ratkaisevaan finaaliin sillä asenteella, että emme lähde sieltä pois muuta kuin voittajina ja se näkyi pelissä! 4–8 voitolla toteutimme unelmamme. Fiilis sen jälkeen oli aika sanoinkuvailematon ja haikea siitä, että koko kisaviikko olisi jo ohi ja huomenna on kotimatkan aika. Saimme onneksi nauttia vielä viimeisestä illasta yhdessä. Tutustuimme vielä vastustajiimme pelin jälkeen, ja oli mukavaa kuulla heidän kulttuuristansa ja tututusta heihin enemmän. Edessä oli enää pitkä kotimatka takaisin Suomeen ja paluu arkeen.

Kisaviikko ja -reissu oli uskomaton. Fiilis viikosta ja mestaruudesta meidän joukkueemme mielestä oli: unohtumaton, paras, loistava, vauhdikas, upee, opettavainen, mieleenpainuva, huikee, mahtava, väsymätön, ainutkertainen, mahtava, TÄYDELLINEN!

Calgaryn 2023 kisojen joukkue kokoontuu vielä viimeisen kerran Tie Huipulle -maajoukkuetapahtumassa Turussa – tule paikan päälle katsomaan pelejä!